Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Bayaran Tunggakan Gaji Kakitangan Awam 2013


Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu tarikh kuat kuasa Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dikekalkan pada 1 Januari lalu dan tunggakan gaji dibayar kepada semua penjawat awam dari tarikh itu. Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Omar Osman berkata pelarasan gaji yang diumumkan pada Khamis oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak telah berkuatkuasa sejak 1 Januari lalu dan ia akan mula dibayar mulai bulan ini atau April.
“Sama ada pembayaran akan dibuat secara penuh atau berperingkat, ia bergantung kepada jabatan masing-masing,” 
Katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Khas Penjawat Awam bersama Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada Khamis.
Beliau berkata perbincangan tersebut dibuat oleh Cuepacs bersama Perdana Menteri sebaik sahaja perhimpunan berkenaan selesai.

Pada perhimpunan itu Najib turut mengumumkan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan mengembalikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.
Najib turut mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus untuk Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Pelaksana Gred 1 hingga 54; sembilan peratus untuk Gred Utama dan Gred Khas C,B dan A; lapan peratus Kumpulan Turus III dan Turus II; dan tujuh peratus untuk Kumpulan Turus I dan Ketua Setiausaha Negara.

Mengulas lanjut mengenai penubuhan suruhanjaya khas yang diumumkan, Omar berkata beliau akan membangkitkan beberapa perkara yang belum diputuskan dalam suruhanjaya yang dibentuk itu.
“Kita lega sedikit, saya harap suruhanjaya ini akan memberi tumpuan kepada tuntutan Cuepacs yang lain,” katanya.
 Beliau juga berharap kenaikan gaji yang diberikan tidak diikuti dengan kenaikan harga barangan yang boleh membebankan pengguna.

Justeru, Omar berkata pengumuman kerajaan sudah pasti disambut baik 1.4 juta penjawat awam dan beliau berharap tiada lagi suara tidak puas hati sebaliknya mereka perlu membalas keperihatinan kerajaan dengan bekerja lebih rajin serta berusaha meningkatkan produktiviti.

Mengenai Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) beliau berkata, PTK kekal dimansuhkan seperti mana yang diumumkan sebelum ini dan diganti dengan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (PROSPEK).

Saya dah semak 5-6 kali slip gaji di laman web www.anm.gov.my, tapi belum ada pun tunggakan yang dimaksudkan.

Cikgu Azman bercakap melalui laman portal beliau.

Catat Ulasan for "Bayaran Tunggakan Gaji Kakitangan Awam 2013"