Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tips E-Filling Newbie Dan Elak Penalti

TIPS E-FILING NEWBIE & ELAK PENALTI DIBAWAH S.113(2).


1. Perkerja bergaji RM3,000-00 ke atas dan sudah berkerja setahun dan keatas yang belum mendaftar E-filing, bolehlah hadir ke Pejabat LHDN untuk mendaftar dan dapatkan No. Cukai Pendapatan, dan password E-Filing.

2. Untuk yang pertama kali buat E-Filing, boleh lah membuat demikian di Pejabat LHDN sendiri untuk mengelakkan sebarang kekeliruan kerana di Pejabat LHDN akan ada pegawai yang mebantu untuk proses pengisian E-Filing.

3. Semasa hadir untuk mengisi E-Filing, boleh la membawa salinan Asal dan Fotokopi dokumen-dokumen seperti berikut:

a) EA Form tahun sebelum dari majikan,(makesure dalam ni tertulis jumlah KWSP, PERKESO dan Zakat atau lain lain bayaran yang dibuat melalui potongan gaji)

b) Resit perubatan berkaitan Ayah,ibu,diri sendiri, isteri, dan anak-anak

C) resit pembelian buku,surat khabar dan alatan sukan

d) Bill pembayaran langganan internet atas nama sendiri ( yang ni kira harga internet sahaja, tidak termasuk GsT dan bill telefon, boleh tgok dlm bill)

e) Statement pembayaran premium insurans bagi tahun sbelum (boleh minta dari agent insurans memasing)

F) statement pembayaran zakat pendapatan (sekiranya bayar sendiri)

G) statement pembayaran yuran pembelajaran diri sendiri

H) dan lain lain dokumen yang berkaitan yang boleh menjadi Tolakan Cukai.

4. Setelah selesai mengisi E-Filing dengan bantuan Pegawai LHDN, boleh terus mengambil nombor untuk berjumpa pegawai untuk AUDIT E-filing yang dibuat sebentar tadi.

5. Kenapa perlu Terus AUDIT selepas E-filing? Secara praktikalnya pihak LhDN akan memberikn suatu Notis untuk mengemukakn dokumen (Audit) kepada kita berkenaan tentang apa yang kita filingkan. Walaupun BAKI CUKAI TAKSIRAN BAGI TAHUN TERSEBUT ADALAH RM0.00. Dan kebiasaannya terjadi masalah apabila perkerja TIDAK MENERIMA NOTIS TERSEBUT dan terus dikenakan PENALTI DI BAWAH S.113(2) kerana gagal mengemukakan dokumen. Oleh yang demikian, untuk mengelakkan sebarang penalti dikenakan, wajarlah untuk terus MEMBUAT AUDIT DENGAN PEGAWAI LHDN SEJURUS MEMBUAT E-FILING, yang mana pegawai tersebut akan memerikan semua dan segala dokumen yang kita bawa tadi dan diserahkan sesalinan Fotokopi semua dokumen tersebut kepada pegawai tersebut.

Dan pegawai tersebut akan mengesahkan bahawa penerimaan salinan dokumen untuk pengesahan audit cukai taksiran tahun tersebut.

Maka selesailah tanggungjawab kita sebagai seorang rakyat yang bertanggungjawab.

Sekiranya terdapat cukai yang perlu dibayar, maka buat lah pembayaran sama ada sekaligus atau berkala melalui potongan gaji.

Semoga bermanfaat.

Sebarang pertanyaan boleh lah menghubungi pegawai LHDN di kawasan masing sama ada ke pejabat LHDN atau melalui panggilan telefon.

Sumber: FB

Catat Ulasan for "Tips E-Filling Newbie Dan Elak Penalti"