Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

NUTP mahu bilangan guru kaunselor di semua sekolah ditambah

 
KUALA LUMPUR 15 Dis. - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menyambut baik usaha Kementerian Kesihatan menjalankan ujian kesihatan mental dalam kalangan pelajar di samping berharap bilangan guru kaunselor di sekolah ditambah.

Presidennya, Hashim Adnan berkata, seiring dengan langkah itu, Kementerian Pelajaran perlu mengisi keperluan guru kaunselor di sekolah-sekolah supaya ia selari dengan usaha membantu para pelajar yang bermasalah.

Katanya, pendekatan satu guru kaunselor untuk 500 pelajar yang dilakukan pada masa ini tidak lagi sesuai dan nisbahnya perlu dikecilkan kepada satu guru kaunselor bagi 300 atau 350 orang murid sahaja.
“Nisbah yang kecil ini dapat membantu guru untuk lebih fokus menjalankan tugasan dalam membantu pelajar menangani tekanan mental dan emosi," katanya.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam semalam bahawa kementerian itu akan menjalankan ujian kesihatan mental bagi pelajar sekolah menengah dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Empat mulai tahun depan.

Subramaniam dilaporkan sebagai berkata, setakat Disember 2012, daripada 19,919 pelajar dari 357 buah sekolah yang disaring dalam Program Minda Sihat seluruh negara, 7.45 peratus menghadapi kemurungan manakala 7.59 peratus menghadapi tekanan.

Sebelum menjalankan kajian itu, Hashim berkata, Kementerian Kesihatan perlu mendapat persetujuan terlebih dahulu daripada ibu bapa, pelajar dan guru sebelum ia diwajibkan kepada semua pelajar.
“Bagaimanapun ini adalah satu langkah baik kerana ia dapat mengenal pasti pelajar yang berisiko mempunyai masalah kerana bukan semua pelajar terbuka untuk menceritakan masalah yang dihadapi kepada guru kaunselor di sekolah masing-masing," katanya. - BERNAMA

Catat Ulasan for "NUTP mahu bilangan guru kaunselor di semua sekolah ditambah"